Thursday, December 29, 2011

DESKTOP & VIDEO CONFERENCING

PERSIDANGAN VIDEO

  • Adalah merupakan satu bentuk perbincangan masa nyata yang membolehkan setiap peserta kursus berbincang antara satu sama lain seperti yang berlaku didalam ruang kerja tradisional.


KEGUNAAN PERSIDANGAN VIDEO

  1. komunikasi personel
  2. perkongsian kerja
  3. pendidikan
  4. pembentangan

PENGGUNAAN VIDEO MELALUI DESKTOP  

Komponen yang diperlukan:
  1.   kamera
  2.   speaker
  3.  video boand
  4. network card


Terdapat pelbagai sotfware boleh diguna pakai untuk menyokong persidangan video
  • LAN
  •    Muticast bacbone (Mbone) dan internet
  •  JANET and superJanet

Kelebihan persidangan video:

1.  Melihat/mendengar pekerja yang bekerjasama dalam menyempurnakan sesuatu kerja walaupun berjauhan antara satu sama lain.
2.   Dapat mempertingkatkan sistem komunikasi
3.   Dapat mengurangkan masa pengangkutan dan kos
4. Membolehkan pembelajaran dapat dilakukan pada masa yang bersesuaian
5.   Penggunaan elemen video untuk latihan


Kelemahan persidangan video

1. Kos tinggi termasuk kos latihan, kos pemasangan dan kos penyelenggaraan.
2. Tidak semua urusan dapat dilaksanakan menggunakan persidangan video


JENIS PERSIDANGAN VIDEO:

1. Banyak ke banyak
  • juga dikenali dengan multi-point communication
  • Menyedia aplikasi audio dan video antara lebih dari satu tapak/site
  • Dengan multi-point system ini, hanya satu site sahaja boleh dilihat pada satu-satu masa.


2. Satu ke banyak
  • Penyiaran audio dan video secara penuh dari site utama,manakala site lain hanya boleh menghantar audio.


3. Satu ke satu
  • juga dikenali sebagai point to point communications.
  • biasanya melibatkan penyiaran penuh audio dan video.


Secara fizikalnya, persidangan video biasa di kendalikan di:

i) Desktop video conferencing/persidangan video komputer riba
  • biasanya, kamera kecil terletak di atas PC dan workstation monitor.
  • Video sebenar akan ditayang dalam bentuk “window” yang kecil, dan berlaku perkongsian aplikasi seperti perkongsian whiteboard.
ii)Studio-based system
  • sebuah studio akan dilengkapi dengan peralatan untuk persidangan video.
  • Kelengkapan yang ada termasuklah satu atau lebih kamera, mikrofion, satu atau lebih monitor, dan juga lain-peralatan seperti kamera overhead.
  • Biasa dikendalikan untuk perjumpaan yang formal.

BENTUK PENGHANTARAN PERSIDANGAN VIDEO:

  •   ISDN (Integrated Services Digital Network)
  •   IP
  • Penyiaran secara internet


Penghantaran isyarat audio dan video mestilah secara masa nyata.  Oleh itu, ia memerlukan:
  • alur lebar (bandwidth)
  •   Compression


Contoh kegunaan persidangan video:

1.Pendidikan
2.Presentations
3.Perkongsian kerja antara penyelidik
4.Berkomunikasi

Faktor yang menyebabkan persidangan video amat sesuai bagi organisasi maya adalah:
  • PC serta stesen kerja sudah pun mempunyai komponen persidangan video yang sedia terpasang.
  •   Dapat menjimatkan masa perjalanan dan kewangan


Secara khususnya, elemen yang boleh digunakan untuk perudingan maya adalah:

1. Ucapan lisan
2. Imej
3. Teks
4. Teks dan imej
5. Ucapan lisan dan video

EMAIL

  • Ia merupakan aplikasi yang membolehkan pengguna Internet berkomunikasi dalam bentuk teks di antara satu sama lain secara langsung. Melalui e-mail, pengguna Internet boleh menghantar utusan yang sama kepada lebih dari seorang penerima, menyalinkan utusan yang diterima untuk dihantar ke pengguna lain, mengepilkan pelbagai jenis fail bersama e-mail, mengarahkan komputer melakukan sesuatu dan lain-lain lagi.

Perbandingan Alat Komunikasi
ButiranEmailSuratTelefonFaks
KelajuanSerta-mertaBeberapa HariSerta-mertaSerta-merta
KosMurahMurahMahalMahal
KeselamatanSelamatKurang selamatSelamatSelamat
KerahsianRendahTinggiTinggiRendah
Gaya penulisanTidak formalFormal/Tak FormalFormal/Tak FormalFormal/Tak Formal
JawapanTidak segeraTidak segeraSegeraTidak segera
Komunikasi berkumpulanMudahSukarMudah/ SukarMudah
Menyatakan EmosiRendahSederhanaTinggiSederhana








Mengapa e-mail Digemari?
Email digemari kerana ia adalah alat komunikasi serba boleh.  Ia mudah diguna, murah, cepat, dan reliable.  Jika ditulis dalam bentuk semiformal atau tidak formal, ia lazimnya cepat dibalas berbanding dengan surat biasa dan faks.  Bagaimanapun, pengguna perlu menyedari bahawa e-mail bukanlah satu alat komunikasi yang segerak (synchronous) seperti telefon di mana kedua pihak boleh berkomunikasi dengan serta merta sehingga matlamat mereka berkomunikasi tercapai.  Kelemahan e-mail ini perlu disedari sebelum ia diatasi.

KOMPONEN ASAS E-MAIL
Mel elektronik mengandungi tiga komponen utama, iaitu :
  • Kepala
  • Teks badan
  • Tandatangan
Date:Thu, 16 Jan 1997 10:15:04 +0900
Subject: Penghantaran alat ganti                         kepala

Hi,
Pesanan alat ganti (no rujukan PT547a) telah kami
terima.  Ia akan dihantar pada hari ini ke alamat         teks badan
yang dikehendaki.

Sekian terima kasih
Alias                                                                       tandatangan

KEPALA E-MAIL
  • Kepala e-mail mengandungi banyak maklumat tentang e-mail yang dihantar.  Jumlah maklumat yang dimasukkan ke dalam e-mail berbeza di antara satu pelayan dengan pelayan lain.  Bagaimanapun, kepala e-mail pada asasnya mengandungi maklumat tentang tarikh, waktu dan zon waktu penghantar, alamat penerima, alamat penghantar dan subjek e-mail.  Dibawah adalah satu contoh kepala  e-mail yang hanya mengandungi beberapa maklumat asas.

Date: Tue, 15 Oct, 1996 15:35:51 + 0800
From: Fariza Osman >fariza@ma.mimos.my
To: Ahmad Zaharim <ahzaha@pkrisc.cc.ukm,my>
Subject: Vice Cancelor
  • Barisan yang pertama menunjukkan tarikh, waktu dan zon waktu penghantar.  Salah satu daripada beberapa kecuaian yang sering dilakukan oleh pengguna e-mail ialah dalam penyediaan tarikh, waktu dan zon waktu yang betul.  Pastikan ia betul supaya penerima dapat mengetahui waktu sebenarnya e-mail ditulis.  Barisan yang kedua dan ketiga mengandungi maklumat tentang nama sebenar penghantar dan alamat e-mailnya serta nama sebenar penerima serta alamat e-mailnya.  Barisan yang keempat mengandungi tajuk e-mail tersebut.


BAGAIMANA EMAIL BERFUNGSI?
  •  E-mail berfungsi dengan berasaskan kepada konsep pelanggan-pelayan. 
  • Terdapat dua jenis pelayan yang sering digunakan untuk mengendalikan e-mail, iaitu pelayan SMTP dan pelayan POP.
  •  Pelayan SMTP adalah pelayan utama yang mengendalikan penghantaran dan penerimaan e-mail dalam internet. Ia digelar sedemikian kerana ia menggunakan protokol yang dipanggil Protokol Perpindahan Mel Mudah (Simple Mail Transper Protocol-SMTP). 
52
Pelanggan SMTP menghantar dan menerima e-mail

  • Pelayan POP pula adalah pelayan yang membolehkan seseorang pengguna mengambil e-mailnya yang terdapat dalam pelayan SMTP untuk dibaca dikomputer lain. Kebanyakkan pelayan e-mail menggunakan gadingan dua pelayan tersebut untuk mengendalikan e-mail.
53
Pelayan POP memeriksa email yang masuk dan pelayan SMTP menghantar email


SPAM?
  • SPAM : adalah apabila sesuatu perkara yang kita tidak suka berlaku keatas diri kita.. contohnya, email2 yang entah datang dari mana2 tapi masuk ke email kita tanpa kita kenal / ketahui.. dan, biasanya, kalau email spam ni dia akan masuk dalam spam/bulk folder email kita.. sistem yahoo contohnya, menganggapkan email itu spam, apabila tiada perkataan unsubcribe dalam sesuatu email yang dijalankan secara autoresponder..

APAKAH BB & CC?


cc_bcc








CC
  • Cc ialah singkatan kepada Carbon Copy. Sekiranya kita memasukkan alamat email dalam ruangan Cc, salinan email tersebut akan dihantar kepada penerima. Emel atau nama penerima tersebut akan dipaparkan kepada penerima asal emel iaitu individu yang alamat emelnya diletakkan dalam ruanganRecipient/To
  •  Cc bertujuan untuk memaklumkan progress tetapi tiada tindakan yang perlu diambil oleh penerimanya atau dalam erti kata lain individu itu tidak terlibat secara langsung


Bc
  • Bc pula adalah singkatan kepada Blind Carbon Copy di mana ia digunakan apabila kita mahu menghantar emel kepada penerima utama yang alamat emelnya diletakkan di bahagian Recipient/To tetapi tidak mahu mendedahkan nama atau alamat emel penerima lain.  Di situlah terletaknya kegunaan fungsi Bc ini di mana ia boleh menyembunyikan alamat emel daripada diketahui oleh penerima lain.




PENGENALAN JARINGAN (NETWORK)



Network(jaringan) memiliki beberapa definisi IAITU :
1. Jaringan komputer adalah sejumlah komputer yang terpisah dan saling berhubungan satu dengan yang lain untuk melakukan tugas-tugasnya.
2. Dua komputer dikatakan saling berhubung apabila komputer – komputer tersebut dapat saling bertukar informasi.
3. Jaringankomputer merupakan perpaduan antara teknologi komputer dan teknologi komunikasi.


Ada beberapa jenis jaringan komputer dilihat dari cara pemrosesan data dan pengaksesannya.

1)     1)  Host-Terminal.
  • Dimana terdapat sebuah atau lebih server yang dihubungkan dalam suatu dumb terminal.Kerana Dumb Terminal hanyalah sebuah monitor yang dihubungkan dengan menggunakan kabel RS-232, maka pemrosesan data dilakukan di dalam server,  maka suatu server haruslah sebuah sistem computer yang memiliki kemampuan pemrosesan data yang tinggi dan penyimpanan data yang sangat besar.

2)     2)  Client - Server
  •  Dimana sebuah server atau lebih yang dihubungkan dengan beberapa client. Server bertugas menyediakan  layanan, pelbagaijenis layanan yang dapat diberikan oleh server, misalnya adalah pengaksesan  berkas, peripheral,database, dan  sebagainya.
  • Client adalah sebuah terminal yang menggunakan layanan tersebut. Perbezaannya dengan hubungan dumb terminal, sebuah terminal client melakukan pemrosesan data di terminalnya sendiri dan hal itu menyebabkan spesifikasi dari server tidaklah harus memi-liki performansi yang tinggi, dan kapasiti  penyimpanan data yang besar kerana semua pemrosesan data merupakan permintaan dari client dilakukan di terminal client.

3)      3) Peer to Peer
  •   Terdapat beberapa terminal komputer yang dihubungkan dengan media kabel. Secara prinsip, hubungan peer to peer ini adalah bahawa setiap komputer dapat berfungsi sebagai server (penyedia layanan) dan client, keduanya dapat difungsikan dalam suatu waktu yang bersamaan.
 
Jaringan dapat di bagi menjadi beberapa jenis,iaitu :

1) LAN (Local Area Network)
- Hanya terdapat satu atau dua server dan ruang lingkupnya hanya terdapat dalam satu lokasi. 

2)WAN (Wide Area Network)
- Merupakan gabungan dari LAN, yang ruang lingkupnya dapat saja satu lokasi,misalnya bangunan bertingkat, atau dapat tersebar di beberapa lokasi di seluruh dunia 

3) Internet.
- Internet adalah sekumpulan jaringan yang berlokasi tersebar di seluruh dunia yang saling terhubung membentuksatu jaringan besar komputer. Dalam jaringan ini dibatasi layanannya seperti  FTP, E-Mail,Chat, Telnet, Conference, News Group, Mailing List.
- Biasanya jaringan ini menggunakan protokol iaitu TCP/IP, walaupun ada sebahagian  kecil yang  menggunakan  jenis lain (IPXNovell Netware, NetBios, dan lain-lainnya)

4) Intranet
- Jenis jaringan ini merupakan gabungan dari LAN/WAN dengan Internet. Apabila kita lihat dari lingkupannya atau jangkauannya maka jaringan ini adalah jenis LAN/WAN yang memberikan layanan seperti:
*layanan internet kepada terminal clientnya. Perbezaannya Intranet dengan Internet adalah Intranet melayani satu organisasi tertentu  saja. LAN merupakan jaringan terkecil dan yang paling penting, kerana jenis-jenis jaringan yang lain hanya merupakan pengembangan dari LAN saja

 TOPOLOGI JARINGAN


 
1. Topologi BUS
 

2. Topologi RING
 
3. Topologi STAR